Koulumaailma elää tällä hetkellä melkoisessa myllerryksessä. Tieto- ja viestintätekniikka tuo koko ajan tuulia opetukseen ja opettajien työvälineet muuttuvat koko ajan entistä sähköisemmiksi. Tämä tuo oman haasteensa opettajan työhön, kun arkirutiineiden ohella omaa osaamista tulee koko ajan kehittää. Erilaisia laitteita ja ohjelmia on ilmestynyt kouluihin mutta kiireisessä arjessa ei niiden käyttöön välttämättä ole keretty edes paneutua.

Oulussa Jäälin koulussa ja Haukiputaan koululla järjestettiin koulun henkilökunnalle palveluumme kuuluvaa täydennyskoulutusta. Koulutustarpeet ja toiveet selviteltiin ensiksi kyselyllä ennen kuin koulutuksia edes tarjottiin. Ylivoimaisesti kiinnostavimmiksi koulutusaiheiksi valikoitui ohjelmointi alakoulussa, elokuvan työstö Ipadilla, kuvankäsittely sekä oppilaiden omien laitteiden hyödyntäminen opetuksessa.

Jäälin ja Haukiputaan koulussa koulun väki pääsi tutustumaan ohjelmoinnin saloihin hellyttävän nallen kanssa. Myöskin legorobotti esittäytyi siellä. Koulutuksen jälkeen opettajat olivat huojentuneita siitä, että vaikka ohjelmoinnista nyt niin kiivaasti keskustellaan niin loppujen lopuksi kyse onkin tutuista, helpoista asioista, jotka perustuu loogiseen ajattelukykyyn. Ymmärrys siitä, ettei kaikista oppilaista olekaan tarkoitus tehdä uusia ammattikoodareita vaan jokaiselle halutaan antaa työvälineitä ymmärtää miten mikäkin asia toimii, tiputti opettajien harteilta painon pois.

Molemmissa kouluissa tutustuttiin myös iMovie sovellukseen, jonka avulla koulun henkilökunta pääsi harjoittelemaan trailereiden tekoa. Tekemisen helppous innosti henkilökuntaa työstämään omia trailereita ja heti koulutuksen jälkeen Ipadien varauskalenteri täyttyi kuin opettajat halusivat kokeilla trailereiden tekoa myös oppilaiden kanssa.

20141029-Opinsys-web-64Haukiputaan koulussa osa koulun henkilökuntaa tutustui kuvankäsittelyn nikseihin. Henkilökunta pääsi tutustumaan Gimp- kuvankäsittelyohjelman perustyökalujen käyttöön. Koulutuksessa harjoiteltiin niin kuvan koon muuttamista, rajaamista ja kiertoa kuin tasoja kuin värisävyjen säätämistä. Myöskin piirtopöytien käyttöön tutustuttiin.

Kyseiset koulutukset koettiin kouluilla erittäin hyödylliseksi ja palautteiden mukaan opettajat saivat uusia työvälineitä käyttöönsä.

Yhden opettajan palaute: ”Paras tietokoneisiin liittyvä koulutus ikinä. Kerrankin mietittiin mitä pedagogista lisäarvoa TVT tuo opetukseen”.

Minna Kela