Järjestimme Joensuun kaikille kaupungin alakouluille teknologiaseikkailut. Kolmen viikon aikana seikkailuihin osallistui laskujemme mukaan 3545 oppilasta sekä heidän opettajansa ja ohjaajansa. Kaikki seikkailut pidettiin tällä kertaa koulujen omissa tiloissa, jotta kuljetus- ja aikatauluongelmat vältettiin.

Tapahtumien tavoitteena oli esitellä opettajille uuden opetussuunnitelman mukaista teknologiakasvatusta käytännössä. Oppilaille touhu oli hauskaa tekemistä, jolla moneen uuteen asiaan saatiin ensikosketus. Seikkailut koostuivat toimintapajoista, joita järjestettiin koulusta riippuen 4-5 erilaista.

 

Yhdessä tekeminen on teknologiaseikkailujen kantava ajatus. Opettajat saavat käyttökelpoisimpia esimerkkejä, kun asioita tehdään  yhdessä omien oppilaiden kanssa. Luokat kiersivät pajat opettajiensa kanssa ja näin oppilaat ja opettajat oppivat yhdessä. Seikkailuissa annettiin myös vinkkejä siihen kuinka koulussa olevia laitteita voi opetuksessa hyödyntää. Esimerkiksi iPadien käyttöön opastettiin samalla kun oppilaat loihtivat opettajiensa kanssa trailereita/ animaatioita. Muutkin pajat perustuvat joko itse tehtävissä oleviin tai edullisesti hankittaviin välineisiin.

Pajoina seikkailuissa olivat muun muassa Sähköseitti, Robottinalle, Elokuva- ja animaatiopaja, Kurkistuspaja ja Viruskaappari-peli.

Joensuussa on hyvin eri kokoisia alakouluja. Pienimmät ovat noin 60-70 oppilaan kyläkoulut ja suurimmassa, Utran koulussa, on yli 400 oppilasta. Parhaimmillaan jakauduimme samana päivänä kolmelle eri koululle järjestämään teknologiaseikkailuja. Parilla suurimmalla koululle pidimme kaksipäiväisen seikkailun.

Tarvikkeita ja välineistöä piti käytössä olla melkoiset määrät. Koulujen omien iPadien käyttö oli meille helppoa, mutta reilu pakettiautollinen tavaraa kiersi koululta toiselle.

Opinsysin vakituisen väen lisäksi mukana järjestelyissä olivat ”vakioseikkailijamme” Itä-Suomen yliopiston opiskelijoista ja tällä kertaa myös joukko uusia. Kiitän kaikkia osallistuneita! Järjestelysirkus oli kiivas ja ilman panostanne emme olisi onnistuneet viemään seikkailuja jokaiselle koululle.

 

Jouni

jounil