Tähän tämän vuoden ITK-yhteenvetooni tein kunnollisen analyysin konferenssiohjelmasta ja sen muutoksista viime vuodesta. Esiintymisotsikot antavat yllättävän hyvän kuvan siitä mitä Suomessa alalla tapahtuu.

Jutun loppuun kokosin kiinnostavimmat havainnot ja TVT-alan juorut.

Tämän vuoden ilmiöitä:

  • Verkko-opetukseen keskittyneet puheenvuorot olivat suunnilleen ennallaan
  • Pädit siirtyvät nuorempien käyttöön, väistyvät vanhemmilta koululaisilta
  • Lukioiden sähköistymisestä on aikaisempaa jäsentyneempi näkemys
  • Koodauksesta on alettu puhua, mutta se on vielä pienen piirin käsissä

Pädiluentojen aiheet muuttuivat selvästi viime vuodesta. Niiden perusteella pädit ovat pienten oppilaiden, maahanmuuttajien ja erityisopetuksen työkalu. Tämä on hyvin linjassa muun maailman kanssa. Vanhemmilla pienemmät mobiililaitteet (=kännykät) korvaavat pädit vauhdilla.

Sähköinen yo-kirjoitus on tuonut virtaa lukiojuttuihin. Itsekin olin puhumassa Kauniaisten lukion kanssa ihmisten kanssa aiheesta.

Koodaus tekee tuloaan. Luennoilla se oli vielä varsin harvinainen aihe, mutta näyttelyosastoilla sitä oli näkösällä. Teknologiakasvatuksen ja koodauksen merkitys taitaa ehtiä valjeta ennen uuden opetussuunnitelman h-hetkeä.

Toivottu tuulahdus ulkomailta!

Näyttelyosastolla oli oikeasti ulkomainen näytteilleasettaja, Instructure. Vain englanniksi esiintynyttä osastoväkeä joku saattoi karttaa, mutta onneksi jututin heitä. Se kannatti.

Canvas on iso juttu. Canvas on avoin verkko-oppimisalusta, kuten Moodle, mutta uusimmalla tekniikalla ja uusilla ideoilla toteutettuna. Instructure tekee sitä ja on muutamaan vuoteen merkittäväksi kasvanut yhdysvaltalaisyhtiö, joka on saanut paljon (yli sata miljoonaa dollaria) käynnistysrahoitusta. Canvasin käyttäjämäärä on heidän edustajansa, Bas Ten Holterin, mukaan jo yli 16 miljoonaa.

Canvas on avoin verkko-oppimisalusta

Canvas on lähestymistavaltaan uusi. Se on avoimen lähdekoodin järjestelmä ja saa parhaillaan nopeasti uusia käyttäjiä. Blackboard ja Moodle häviävät niitä sille Yhdysvalloissa vauhdilla.

Kaupankäyntiä basaareissa

Edustoren ja Educloudalliancen yhteisesiintyminen perjantaiaamuna merkitsi oppimateriaalien kaupalle selkeää tilannetta. Yhdeltä luukulta aineistojen ostaminen on nyt mahdollista. Koko homman imagon kannalta on tervettä, etteivät Tieran ja ministeriön väki enää näytä vetävän eri suuntiin. Basaari ja Edustore ovat nyt samaa asiaa, ainakin samalla puolella.

Edustoresta ison kunnian pitää mennä sen toteuttaneelle Dikaiokselle. Kuopion miehet ovat olleet sitkeitä ja asiaansa uskovia. Fiksua oppimateriaalien kaupankäyntiä ei ilman heitä olisi syntynyt. – Ja viisastelijoiden on hyvä muistaa, että ne miehet ovat toimineet omilla rahoillaan…

Olisiko ITK:stä kansainväliseksi?

Näyttelyn jälkeen torstaina keskustelin järjestäjien kanssa. Heitä askarruttaa ITK:n rooli. Pitäisikö sitä painottaa kansainvälisemmäksi?

ITK on äärimmäisen ruuhkainen tapahtuma. Vanhoihin kuviin verrattuna on aulatilakin syöty näyttelyosastoille. Moni tuttava ilmoitti tänäkin vuonna, ettei tule paikalle jonottamaan ylitäysiin saleihin.

Viime vuoden luentopäivinä oli 128 tapahtumaa. Niistä kuusi oli englanniksi. Tänä vuonna oli 114 tapahtumaa, joista yksikään ei ollut englanniksi…

Kävijöiden kannalta olisi hyväksi saada ulkopuolista näkökantaa muualtakin kuin Lontoon BETT-messuilta. ITK:lla olisi siihen potentiaalia, mutta jotain pitäisi muuttaa. Kaikkea ei silloin voisi tehdä samalla tavalla kuin aina ennen. Nykyisin puheenaiheet ovat kansainvälisissä tapahtumissa ja ITK:ssa jo aika kaukana toisistaan.

 

 

Jouni Lintu

jounil