Opinsys ja suomalaisten koulujen digitalisaatio
Me Opinsyslaiset olemme olleet kehittämässä koulujen tieto- ja viestintätekniikkaa jo vuodesta 2003 lähtien. Alusta alkaen, meille on ollut selvää se, että kehityksen ytimessä eivät ole laitteet ja välineet, vaan opettajien osaaminen, luottamus ja tyytyväisyys niiden osalta.
Olemme olemassa siksi, että opettajat osaisivat ja uskaltaisivat käyttää teknisiä välineitä opetuksessaan ja, että he voisivat luottaa niihin. Haluamme, ettei yksikään opettaja joutuisi turhautumaan samoihin päivittäisiin laiteongelmiin.
Mitä me käytännössä teemme Opinsysillä?
Palvelemme suomalaisia kouluja laitehankinnoissa ja kehitämme opettajien osaamista ja motivaatiota käyttää teknologiaa opetuksessa. Yhdistämme ja suunnittelemme jokaiseen kouluun sopivan kokonaisuuden, jota opettajien ja oppilaiden on yksinkertaista käyttää.
Palvelun tavoite on yksinkertainen: tyytyväiset opettajat. Meidän tärkein tehtävä on kouluttaa, tukea ja pitää yhteyttä opettajiin, jotta asiat etenevät vaivattomasti. Meidän mielestämme erillisissä pedagogisessa ja teknisessä tuessa ei ole järkeä, palvelukokonaisuuden on oltava saumaton.
Rakennamme luottamuksen opettajiin henkilökohtaisilla suhteilla. Alusta asti, koulun tekniikasta, koulutuksista ja yhteydenpidosta vastaa sama opinsysiläinen. Tavoitteenamme on, että jokainen opettaja tuntee hänet ja pystyy olemaan suoraan yhteydessä häneen. Meidän järjestämä etätuki on nopeampi kuin koululla käyvä tekninen mikrotuki. Tukipalvelumme ei vain korjaa rikkinäistä tekniikkaa, sillä apua saa myös opettamiseen.
Periaatteemme
Teknologian on toimittava
Perusedellytyksenä koulujen digitalisaatiossa on se, että kaikkien koulun laitteiden ja järjestelmien on toimittava saumattomasti. Tekniikan lisäämisen opetukseen pitäisi yksinkertaistaa, ei monimutkaistaa asioita.
Opettajien on osattava ja uskallettava käyttää teknologiaa
Teknologiasta ei ole hyötyä, jos opettajilla ei ole valmiuksia hyödyntää sitä opetuksessaan. Osaaminen ja uskallus kehittyvät vain harjoittelulla ja rohkeasti kokeilemalla.
Pedagoginen ja tekninen tuki ovat erottamattomia
Opettajien on voitava soittaa yhteen numeroon, josta hän saa sekä pedagogista, että teknistä tukea opetukseensa.
Opettajien paras koulutus on käytännöllinen harjoitus
Luennot ovat hyviä tiedonlähteitä, mutta vain käytännön koulutuksella ja harjoituksilla opettajamme pystyvät siirtämään oppimansa asiat opetukseen.
Tuki täytyy järjestää koulun aikataulun mukaan
Tunnemme koulun aikataulun ja sen vaatimukset. Tavoitteemme on, että tuki tavoittaa opettajan ennen seuraavan oppitunnin alkua.
Opettajien tyytyväisyydestä seuraa oppilaiden motivaatio
Opettajien tyytyväisyys laitteiden ja järjestelmien toimivuuteen peilautuu välittömästi myös oppilaiden motivaatioon.
Ideologiamme
Koulujen ja opetuksen digitalisoitumisen ja oppimisen ydin ei löydy laitteista. Laitteet ovat vain oppimisen välineitä, jotka joka tapauksessa vaihtuvat ja muuttuvat ajan myötä. Avainroolissa oppimisen kehittämisen osalta ovat opettajat, jotka motivoituneena käyttämään uutta tekniikkaa innostavat lapsiakin kokeilemaan uutta. Tätä kehitystä haluamme tukea koulun ulkopuolelta.
Tietotekniikan tulisi yksinkertaistaa, ei monimutkaistaa asioita. Tietotekniikka on sitä parempaa, mitä ymmärrettävämpää, yksinkertaisempaa ja luotettavampaa se on. Haluamme tehdä asioita helpommaksi, emme lisätä päänvaivaa.