tyopiste_pieniViimeisen viikon aikana lehdet ovat kirjoittaneet suurin otsikoin suomalaisten koulujen teknisen varustelun tilasta. Aiheen on tuonut julkisuuteen opetusministerin asettama työryhmä, jonka vetäjä Heljä Misukka kuvaa suomalaisten koulujen nykytilaa tekniikan mahdollisuuksien käytössä kansainvälisesti heikoksi. HS:n sunnuntaina 28.3.2010 julkaistussa artikkelissa hän kuvaa ongelmaa sekä asenteelliseksi että resurssipulaksi. Osa opettajista ei halua käyttää uutta tekniikkaa ja ne, jotka haluaisivat, eivät saa käyttöönsä riittävästi uutta tekniikkaa. HS esittelee myös Espoon Koulumestarin koulun pilotin, jossa käytetään mm. kännyköitä hyvin luovasti opetuksen osana. Kukaan tuskin voi olla toista mieltä siitä, että tällaiset tulokset saavat kateellisiksi omiin vuosien takaisiin koulumuistoihin verrattuna.

Tietoviikon artikkelissa tuodaan esille voimakkaasti uusien laitteiden puutetta, mutta muistetaan myös, että laitteiden tulee tukea myös opetusta. Ylhäältä sanelua pidetään myös ongelmana. Itse luokkatila kaipaisi myös päivittämistä yksittäisten laitteiden hankkimisen sijaan.

Henki asiaan liittyvässä kirjoittelussa ja keskusteluissa on usein, että oppilaat osaavat kyllä käyttää mitä vain, mutta opettajat eivät osaa ja osa ei halua käyttää mitään muuta kuin 20 vuotta sitten oppimaansa tekniikkaa. Tekniikkaan liittyvää yleisökirjoittelua leimaa lisäksi vahvasti oman nuoruuden ja kouluajan romantisointi ”ei silloin kun minä olin nuori” – hengessä.

Kulkiessani kouluilla olen nähnyt tekniikkaa laidasta laitaan – niin 15-vuotiaita tietokoneita, jotka käynnistyvät parikymmentä minuuttia, kuin upouusia tehohirmuja. Monesti nämä laitteet vielä ovat viereisissä luokissa. Jossain nurkassa saattaa olla vielä läjä koneita, jotka on poistettu käytöstä rikkinäisen hiiren takia. Yhteistä kaikelle on se, että jokainen laite on yksilö ja jokainen toimii vähän eri tavalla – jos nyt sattuu toimimaan. Epävarmuuden vallitessa valitaan helpompi tie ja ollaan käyttämättä koneita kokonaan.

Puheet sosiaalisen median ja Smartboardien hyödyntämisestä opetuksessa tuntuvat varmasti huvittavilta, jos koulun tietokoneiden käynnistyminen kestää kymmeniä minuutteja ja sittenkin osa koneista toimii ja osa ei. Sosiaalisen median palvelut olisivat kuitenkin samaan aikaan monesti hyödynnettävissä hyvinkin vaatimattomilla laitteilla, jos laitteet vain toimisivat. Tällaisessa ympäristössä tietotekniikkaan arasti suhtautuva opettaja tuskin innostuu kokeilemaan uusia palveluita, vaikka työnantaja siihen patistaisikin. Monesti ratkaisuna esitetään läjää uusia laitteita, jotka ovat parin vuoden päästä ovat taas niitä nurkassa olevia kasoja, joihin kukaan ei halua koskea.

Vaikka uudet laitteet ovatkin kivoja, vanhat toimisivat usein oikein ylläpidettyinä vuosia nykyistä pidempään. Ylläpidetyt laitteet, paitsi että ne toimivat, pysyvät myös poissa kasvattamasta ongelmajätevuoria. Poppakonsteja asenteiden muuttamiseen yön yli tuskin on, mutta toimivat laitteet synnyttävät luottamusta ja koulutus ja oma oppiminen auttavat ajan kuluessa hyödyntämään niitä paremmin. Pelkät gigahertsit ongelmaa eivät kuitenkaan ratkaise. Kun laitteista on enemmän hyötyä kuin harmia, niitä käytetään kyllä hymyssäsuin.

Veli-Matti Lintu